
- Vårt aller, aller viktigste landsmøte
- De politiske vedtakene landsmøtet fatter til helga, blir historiens aller, aller viktigste. For de kan bli landets politikk, sier Siv Jensen.
ABC Nyheter
ABC Startsiden

- Dette blir en av Fremskrittspartiets aller, aller viktigste valgkamper i historien.
Det sa partiformann Siv Jensen på en pressekonferanse tirsdag ettermiddag, foran partiets landsmøte som åpner på Gardermoen fredag.
Hvorfor?
- Fordi vi har regjeringsambisjoner. Da betyr det selvsagt mye mer hvilke politiske vedtak fatter. Da kan det bli landets politikk hvis Frp gjør et godt valg, sier Jensen på spørsmål fra ABC Nyheter.
Les alt om landsmøtet på Frps hjemmeside.
- Alt er viktig
Siv Jensen vil ikke ut med hvilket politiske hovedområde partiet skal sette inn hovedstøtet på.
- Hvilken politiske sak vil dere fronte som nr. én i valgkampen?
- Hele programmet blir viktig, sier hun til ABC Nyheter.
- Jamen...
- Nei, jeg nekter å sette noe foran noe annet. For meg blir det like viktig å få orden på eldrepolitikken, som å få dreis på samferdselen. Alt er viktig, insisterer formannen.
Mer stress for å få ut ikke-vestlige?
Regjeringen lanserte mandag en tilbakesendelsesavtale med Irak, som skal få ut mange av irakerne som er her i landet og til nå ikke har kunnet bli sendt hjem.
- Presser det utspillet dere til mer ytterliggående tiltak for å begrense innvandringen fra ikke-vestlige land?
- På ingen måte. Jeg er veldig glad hver gang vi får bekreftelse fra andre partier på at det vi har sagt i 30 år, er riktig, svarer Jensen, som mener det fortsatt er svakheter i avtalen regjeringen har inngått med Irak.
- Her skiller de mellom alle ukjente irakere, og Mullah Krekar. Hvis de har tillit til at irakerne behandler de hjemsendte på en skikkelig måte, så må vi ha tillit til at de gjør det med Krekar også, mener Jensen.
Heller demokrati enn arroganse
- Selvsagt er det naturlig at jeg blir spurt om å danne regjering hvis det blir ikke-sosialistisk flertall. Vi er størst, og vi er opptatt av at demokratiet skal virke, sier hun på de tilbakevendende spørsmålene om regjeringsalternativer.
- De andre partiene har hatt en tendens til å regne med vår støtte, men ikke å gi den innflytelsen vi fortjener. Tiden for å støtte en regjering uten Frp, er over, gjentok hun og slo fast:
- Små partier må legge fra seg arrogansen og la demokratiet virke!
Går gjerne alene
- En ren Fremskrittsparti-regjering er like aktuell som en ren Arbeiderparti-regjeringen hvis det er situasjonen. Men det er opp til velgerne å bestemme dette, framholder Jensen.
Og de tillitsvalgte i Frp vil ha statsministeren.
- Partiet er klart for valgkamp og vi er styringsklare. Vi skal vedta programmet som skal være grunnlaget hvis vi skal gå til forhandlinger med andre partier om en koalisjonsregjering.
Det blir tidenes største Frp-landsmøte med over 600 påmeldte, varsler Siv Jensen, som er partiets siste formann og første leder.
I hvert fall hvis landsmøtet følger anbefalingen fra et enstemmig landsstyre og endrer tittelen.
Diskutert i to år
Nestleder Per Sandberg har ledet programkomiteen, som har hatt en toårig prosess på gang. Hele fire høringsrunder underveis, hvorav to av dem faktisk var åpne utenfor partiet også, har ryddet mange av uenighetene ut av veien.
- Det blir debatt om juryordning, homofiles rettigheter og bompenger, regner han med, og legger til:
- Det resultatet vi havner på i programmet, vil bli grunnlag for forhandlinger med andre partier.
THORALF RENSLO
19. mai 2009 - 17:33
Dette er ikke den mest sympatiske lederen--
Hun blir neppe noen statsminister etter valget. Jeg håper velgerne viser såpass inteligens når de avgir sin stemme, at denne ambisiøse damma lempes i papirkurven - det er der hun egentlig hører hjemme.
for 76 år siden, i Tyskland, viste til fulle hvilke lavmål høyrekreftene der da sto på og hvilke dramatiske
konsekvenser dette lavmålet førte til. Vi må i 2009 kunne forvente at "finhøgre" står på et noe høyere
nivå enn det deres politiske brødre i Tyskland hadde på starten av 1930 åra .Hoyreapene (DNA)
fører en høyrepoletikk som er vanskelig å gjennomskue for alle. Etter valget viul nok Jens forsøke å danne regjering igjen. Dersom ERNA hadde vært lur, men det er hun vel neppe, ville hun innynde seg
hoss Jens, han er jo en såkalt pen mann i beste ukebladstil, og bedt om en statsrådplass. Jens, om
han da er taktisk nok. gitt henne en brei-- faburett og tildelt henne krigsministerposten. Det ville nok både jødene og usa like. Vel, kjære stemmekveg -- bruk hode , det er nemlig til for å brukes ! Godt valg.
THORALF RENSLO.
Gølin Irene Kringen
19. mai 2009 - 21:58
Krigsminister i Norge? Det finner man i islamske stater.
Gølin Irene Kringen
20. mai 2009 - 9:22
Hitlers nasjonalsosialister var hva navnet sier: sosialister!
I USA kan vi snakke om et høyrestyrt land der individets frihet alltid har hatt gode kår. Denne liberalistiske ideologien sier det motsatte av Hitlers nasjonalsosialisme. Sentrale og statlige myndigheters inngripen i det enkelte individs liv skal være minimale. Statesapparatet skal sikre individets frihet gjennom ro og orden og et velfungerende politi- og rettsapparat blir viktig. Ytringsfriheten blir av uvurderlig betydning.
Jarle Greva
20. mai 2009 - 12:06
Bomma!
Gølin Irene Kringen
20. mai 2009 - 15:24
Ikke bomma.
Gerd Bratli
22. mai 2009 - 9:40
Endelig!
Ja, det er jo forståelig at venstresiden og sosialistene synes det er så pinelig å tilhøre samme fløy som Hitler at de ikke skyr noen midler for å skjule det.
Til alle dere som ikke vet det: I 1920 bli Hitler leder for NSDAP som står for: Nationalsozialistische Deutsche Arbeiter-Partei.
Dette bør ropes ut til befolkningen så alle får vite hvordan det egentlig forholder seg! !
Yngvar Spone
22. mai 2009 - 15:57
Så en dokumentar på NRK igår.
Pål Vedeld Djupvik
30. mai 2009 - 18:53
UTROLIG!
Dette burde det ikke være nødvendig å rope ut, det er en historisk sannhet som består alltid.
Morten Gulbrandsen
20. mai 2009 - 12:05
Det er jammen godt herr
Yngvar Spone
21. mai 2009 - 11:27
Thoralf Renslos antydninger.
Pål Vedeld Djupvik
19. mai 2009 - 17:36
VALGRESULTATET?
Terje Rønning
19. mai 2009 - 20:41
NEI TIL EN STATSMINISTER FRA FRP
Det viktigste i verden må jo være at vi tar vare på hverandre uansett hvor vi bor. Verden blir stadig mindre i den forstand at vi beveger oss lengre på kortere tid. Vi reiser mer og irriterer oss over visumtvang når dette hindrer oss i å besøke andre land. Da må vel dette gjelde andre lands innbyggere også? Det er vel heller ikke noe merkelig i at mennesker som ikke har det så greit, vil søke seg til områder som gir større muligheter? Da burde vi vel bistå slik at disse lykkes i det landet de flytter til (les Norge)?
Jeg leste for noen uker tilbake at flyktninger fra Somalia blir regnet som en ressurs i USA. De samme flyktningene blir ofte vurdert som et problem i vårt land. Flyktningene er de samme, men mottakerlandene er forskjellige. Da må det vel være menneskene i mottakerlandet som er problemet - eller?
Jeg leste et innlegg i en norsk avis der skribenten skrev at vi burde lære av Nord-Korea. Ikke slipp noen inn og ikke slipp noen ut. Da unngår vi innvandring, utvandring og forandring.
Gølin Irene Kringen
20. mai 2009 - 9:06
Rørende. USA strider med mye av det samme som vi.
Du skriver: "Det viktigste i verden må jo være at vi tar vare på hverandre uansett hvor vi bor" Ja, ikke sant, særlig hvis vi alle bor i Kardemomme By. Man kan selvfølgelig ikke være uenig i utsagnet ditt, men det så rørende naivt.
Så til USA. Se bl.a.på "atlas shrugs" og organisasjoner som Act America, så vil du forstå at USA strider med de samme problemer som Europa har hva gjelder islam. Les Mark Gabriel, Robert Spencer og Brigitte Gabriel, så vil du få god innsikt i USAs islam-problemer. Ellers har du selvfølgelig rett i at USA krever at landets borgere jobber for pengene de får. Du nevner somaliere. Det har vært bråk med somaliere også i USA. Somaliske taxi-sjåfører prøvde seg med å nekte å kjøre på folk som hadde med seg brennevin, men de fikk ingen støtte fra lokale myndigheter og måtte gi opp.
Jarle Greva
20. mai 2009 - 12:56
Bortforklaring
mvh
Jarle
Gølin Irene Kringen
20. mai 2009 - 15:34
Vi må tilføre debatten noe nytt. Ikke kom med slengbemerkninger.
Leif kåre Nordmo
19. mai 2009 - 21:28
FRP.
aleine,sammen med andre,blir de låst i kopromisser og må skrinlegge,mye av sine løfter,og hva blir resultatet av det,mange skuffete velgere,så jeg håper de får nokk stemmer til og styre,etter sitt
program,Hvis ikke tror jeg,det er bedre for norge,med det vi har i dag,Etter mitt ringe syn på politikk
Må det enten bli FRP,aleine,eller det som muligen hadde hvert best for Norge solid flertals styre.
FRP OG AP.Noen vil si to ytterkanter politisk kan ikke gå,det tror jeg hadde blitt det beste styret
norge noen sinne hadde hatt,så kunne desse andre,sitte dær med sine sure miner og rakke ned
på alt og alle.Men hadde ikke en dritt og si.Hadde hvert fredelig og godt det.
Yngvar Spone
22. mai 2009 - 10:24
At ABC-Nyheter vurderte gårsdagens innlegg useriøse.
At ABC-Nyheter her utelukker enhver kritikk av utspillet til Norsk Innvandrerforum, betyr i realiteten at de forholder seg til en moderator som ikke ønsker debatt om dette sensitive temaet. Da har ABC-Nyheter et problem som formidler av såkalte nyheter, for noen av oss kan få det inntrykk at de opererer med en skjult agenda.
Stian Guldhaug
22. mai 2009 - 14:39
Moderator
Slike saker skaper så mye støy at vi vi rett og slett ikke har ressurser til å gå inn å gå inn i detalj og moderere hver enkel kommentar kontinuerlig. Derfor ble kommentarfeltet sperret i den artikkelen du henviser til.
- Moderator
Yngvar Spone
22. mai 2009 - 15:47
Får vel ta til takke med det...
THORALF RENSLO
11. juni 2009 - 10:09
krigsminister / forsvarsdepartement
det tyske høyresvineriet nasistene. Kommunistene ville ikke gå til krig, men nasistene brøt denne avtalen og gikk likevel til krig mot SOVNET - KOMMUNISTENE. Dette viser at høyrekrefter generelt ikke er til å stole på.
Det er derfor logisk dekning for betegnelsen KRIGSMINISTER i kongerike - vesle Norway.
NEI TIL EU, NATO, USA og ISERAEL !!!!!!!! thoralf renslo